Djurgården har varje år fler besökare än kinesiska muren. Foto: TT

”Royal Djurgården”- ska locka turister

Uppdaterad
Publicerad

Kungliga Djurgårdsförvaltningen vill satsa mer på belysning för att öka säkerheten. Man gör det tillsammans med företagare som de närmaste fem åren satsar två miljarder kronor på projektet som fått namnet Royal Djurgården. Syftet är att bli Nordens främsta attraktion.

De närmast fem åren kommer några av Djurgårdens aktörer att investera över två miljarder här, till gagn för Stockholms och Sveriges attraktionskraft. Tidigt i morse tjuvstartade man i höstmörkret och på plats fanns bland andra ABBA-miljonären Björn Ulvaeus.

– Djurgården är en unik park i världen, i hjärtat av en storstad med hela det utbudet som finns här.

Björn Ulvaeus. Foto: Claudio Bresciani / TT

Djurgården tar emot över 15 miljoner besökare årligen, fler än till kinesiska muren. Det gör Djurgården till en världsattraktion som ökar i betydelse men man satsar på att bli den största.

– Om man jämför med exempelvis Hyde Park så är Djurgården inte speciellt känt men det förtjänar att bli det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.