Det var nedanför Ljunglöfska slottet i Blackeberg som olyckan i Mälaren inträffade på söndagen. En 46-årig kvinna simmade en bit utanför strandkanten när hon blev påkörd av vattenskotern och skadades svårt.
Skoterns förare körde vidare utan att stanna och kvinnan fördes med ambulanshelikopter till sjukhus. Vid lunchtid på måndagen betecknades hennes tillstånd som allvarligt men stabilt.
Ovanligt med olyckor
Söndagens olycka är dock mycket ovanlig. Trots det anser sjöpolisen i Stockholm att det finns stora problem med skoterkörandet.
– Det finns inte några ålderskrav eller krav på behörighet för vattenskotrar och det innebär att i stor sett vem som helst kan framföra en vattenskoter. Det är inte lämpligt att unga människor eller folk utan sjövana kör de här farkosterna som kan komma upp i hundra kilometer i timmen, säger Oscar de Soto, poininspektör vid Sjöpolisen.
Vattenskotrar har blivit allt mer populära, och även om olyckorna visserligen är få är det ändå många som anser att vattenskotrarnas framfart borde begränsas.
– Framför allt blir folk väldigt förgrymmade över deras beteende när de kör runt folk som badar eller andra båtar utan att ta hänsyn till sin omgivning. Man buskör helt enkelt, säger Oscar de Soto.
Regeringen tillsätter kartläggning
Nu verkar det dock som att polisen kommer att få gehör på sin efterfrågan om strängare regelverk kring vattenskotrarna.
Regeringen kommer nämligen vid sitt sammanträde på onsdag besluta om att ge Havs- och vattenmyndigheten i uppdrag att kartlägga och analysera –”omfattningen av och orsaken till de olägenheter för människors hälsa eller miljön som användningen av vattenskotrar och andra mindre motordrivna vattenfarkoster kan ge upphov till”.
– Det handlar om hur dessa farkoster får framföras och vilka miljöregler som ska gälla, säger miljöminister Lena Ek (C).
Problemet är att den gällande vattenskoterförordningen enligt riksåklagaren i praktiken inte kan läggas till grund för straffrättsliga ingripanden. Polisen, Kustbevakningen och åklagare har försökt lagföra vattenskoterförare som med framgång förnekat brott med invändningen att de svenska reglerna strider mot EU-rätten.
– Vi vill ha en ny lag som gör att reglerna blir klarare för var och hur man får framföra mindre motordrivna vattenfarkoster, säger Lena Ek.
Senaste i november ska Havs- och vattenmyndigheten redovisa sina slutsatser till Miljödepartementet.