Det var i söndags kl 17.30 som larmet kom att en personbil hamnat i vattnet och att ingen person syntes vid ytan. Det ska ha dröjt minst femtio minuter innan personerna i bilen plockades upp av dykare.
Enligt Sjövärnskåren så finns ett avtal med Storstockholms brandförsvar och Norrtälje att kåren ska larmas ut om en olycka sker. När det kommer till olyckan i Furusund hade det, med facit i hand, inte spelat någon roll eftersom Sjövärnskåren inte har några dykare – men de är ändå kritiska att larmet inte nådde dem.
– Vi borde ha fått det. Hade någon legat i vattnet hade vi absolut kunnat plocka upp dem, säger Anders Lundqvist, utbildningsansvarig Sjövärnskåren Roslagen.
Men räddningstjänsten i Norrtälje anser att rätt resurser har kallats in.
– Vi har ett avtal med Sjövärnskåren i Roslagen beträffande transporter av vår personal och materiel, säger Anders Ahlström, räddningschef i Norrtälje kommun.
Därför tog det 43 minuter för dykare att nå platsen
Det är Sjöfartsverket som ansvarar för sjöräddningar på statligt vatten och enligt dem var flera enheter snabbt på plats.
Tio minuter efter larmet var ambulanshelikoptern framme vid olycksplatsen. Fyra minuter senare var Sjöfartsverkets räddningshelikopter på plats med ytbärgare.
Men inga personer syntes vid ytan, då vänder räddningshelikoptern och ambulanshelikoptern mot Stockholm och möter upp räddningstjänstens dykare vid Brottby som flygs till olycksplatsen.
Fyrtiotre minuter efter att larmet landar dykarna i Furusund. Tolv minuter senare är bilen genomsökt och personerna i bilen omhändertagna.
Hela sjöräddningsinsatsen bestod av två båtar från Sjöräddningssällskapet, två ambulanshelikoptrar, sjöfartsverkets räddningshelikopter, en lotsbåt och räddningstjänsten.
Sjöfartsverket och räddningstjänsten – vem gör vad?
Kommunala räddningstjänsten ansvarar för räddningsinsatsen vid hamnar, kanaler och strandlinjer. Räddningsledaren kan även beordra alla vuxna, i mån av hälsa, att delta i räddningsarbetet.
Sjöfartsverket ansvarar för insatser, när någon är eller befaras vara i sjönöd, samt för sjuktransporter från fartyg. Ansvaret gäller svenskt sjöterritorium (inom Svensk ekonomisk zon) Vänern, Vättern och Mälaren, exklusive hamnområden.
Målsättningen är att undsätta en nödställd inom 60 minuter.
Källa: Sjöfartsverket och Krisinformation.se