Branschen uppskattar att 6 400 förare behöver rekryteras i år och hela 50 000 nya förare måste anställas det närmaste decenniet. Samtidigt har uppskattningsvis 10 000 förare från Ukraina försvunnit i Västeuropa sedan kriget inleddes i februari då många nu strider i det militära. Många av dessa förare har också varit verksamma i Sverige.
– Vårt åkeri får flera nya ordrar men får tacka nej då vi har så svårt att rekrytera nya förare, säger Peo Hinrichs som är vd på Hägerstens åkeri.
För få utbildningsplatser för unga
Samtidigt tycker branschen att man har svårt att matcha de arbetssökande med förarutbildningen, men den viktigaste orsaken till förarbristen är att det finns för få utbildningsprogram.
– Det går två sökande på varje plats så det är många som vill utbilda sig, säger Sigalit Slutbäck som är vd på TYA, Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.
Förarbristen i landet
- 55 procent av landets åkerier har under de senaste 12 månaderna haft problem att rekrytera lastbilsförare
- 45 procent angav att anledningen var svårigheter att hitta någon med rätt yrkeserfarenhet
- 32 procent angav svårigheter att hitta förare med rätt yrkesutbildning
Källa: TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd