Tillsynen gjordes efter att Transportstyrelsen fått in anmälningar om att spårvagnar som körts inom SL-trafiken hade allvarliga fel.
Det visade sig att vagnar som trafikerat Lidingöbanan och Spårväg City har haft bromsar som inte fungerat som de ska eller som varit felaktigt monterade. Dessutom har flera hjul inte suttit fast ordentligt.
– Det handlar om sju vagnar som rullat på Lidingöbanan sedan år 2015. Men när vi har hittat något fel i de kontroller som i stort sett görs varje natt, så har vagnarna tagits ur trafik direkt, säger Magnus Braxell som är vd på Stockholms Spårvägar.
Även Tvärbanan har haft problem
Även Tvärbanans spårvagnar har haft fel på bromsarna – något som bland annat lett till att vissa vagnar körts långsammare vid trafik i gatumiljö (20 km/h i stället för 30 km/h).
– När vi har upptäckt felen, så har vagnarna tagits ur trafik. Vi följer alltid de säkerhetskrav som myndigheterna satt upp, säger Bengt Ohlin som är säkerhetsdirektör på Arriva som kör Tvärbanan.
”Kunde lett till urspårning”
Det är Stockholms Spårvägar som kör trafiken på Lidingöbanan och Spårväg City.
När Transportstyrelsen frågade bolaget vilka konsekvenser bristerna kunde fått, svarade Stockholms Spårvägar att ”hjulet kan ramla av vilket kunde lett till urspårning”.
– Dock går det aldrig så långt, eftersom felen ska fångas upp enligt de underhållsrutiner som finns, säger säger Magnus Braxell.
När Arriva, som kör trafiken på Tvärbanan, fick frågan om vilka konsekvenser fel på bromsarna kan leda till svarade bolaget ”att det i värsta fall kan orsaka urspårning om t ex en felmonterad upphängning skulle släppa och falla ner på spåret”.
Allvarliga säkerhetsbrister
Transportstyrelsen slår fast att flera fordon som körts i trafik har haft fel som kan påverka trafiksäkerheten och att säkerhetsbristerna kunde fått ”stora konsekvenser med risk för skada på såväl egendom som person”.
– Vi ser väldigt allvarligt på de bristerna vi sett, att hjulen och bromsarna är dåliga beror på rutinbrister av säkerhetsstyrningssystemet. Vårt fokus ligger nu på att se till att rutinerna ses över för att förhindra att det här sker igen, säger Tomas Åkesson Matts, sektionschef på Transportstyrelsen.
Arriva och Stockholms Spårvägar måste nu redovisa hur de ska åtgärda bristerna. Senast den 7 augusti ska bolagen har svarat Transporstyrelsen.