En ny strategi som ska öka barns kunskaper inom programmering har röstats igenom i utbildningsnämnden. Den nya strategin är framtagen av Programmeringskommissionen där bland andra företrädare från Stockholm stad, Spotify och Handelskammaren ingår. Nu ska den realiseras.
9 000 lärare ska utbildas
Strategin innebär ett antal åtgärder för att fortbilda lärare. Man vill att programmering ska genomsyra fler ämnen, dels naturvetenskapliga men även estetiska.
– Alla, oavsett om man blir programmerare eller inte, behöver vara med på den digitala resan, säger Olle Burell (S).
På Örbyskolan i Stockholm var de tidiga med att införa programmering från första klass. Gensvaret från eleverna har varit positivt. Även från lärarnas håll är nyfikenheten stor inför att lära sig mer. I den nya satsningen ska 9 000 lärare i Stockholm utbildas och en kompetenshöjning ska även ske bland fritidspersonal.
– Vi ser att det här kommer att vara ett grundämne i framtiden. Precis som att man lär sig engelska och matematik, så bör alla känna till och lära sig om kodning, säger Jenny Hermansson, nordisk vd för Spotify.
Sverige ligger efter
Jämfört med många andra OECD-länder ligger Sverige efter när det gäller programmering och digital kompetens i skolan. Samtidigt är Sverige ett av de mest framstående länderna inom it, med innovationssuccéer som Spotify och Skype. Nästan var tionde Stockholmare jobbar inom informations- och kommunikationsteknologin och det är en bransch som växer.
– Den digitala utvecklingen ska inte leda till ökade klassklyftor, utan till minskade, och därför måste programmering och digitalisering vara en del av förskolan, grundskolan och gymnasiet, säger Olle Burell.
Hör vad lärare och elever på Örbyskolan tycker om programmering i klippet ovan.