Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons är upprörd att det inte blir några förhandlingar om Östlig förbindelse. Foto: SLL Anna Molander/SVT

”Största trafikpolitiska sveket i modern tid”

Uppdaterad
Publicerad

– Vi kan inte bara vara med och betala när det inte ger mer till Stockholm, säger finansborgarrådet Karin Wanngård om Östlig förbindelse. Efter det har Sverigeförhandlingen lagt ner förhandlingar för Östliga förbindelsen och besvikelsen är stor hos moderaterna i både Stadshuset och landstinget.

Östra förbindelsen skulle enligt planerna binda samman Södra och Norra länken, men nu har det på kort tid kommit två negativa besked om ledens framtid. Idag sade Sverigeförhandlingen att de avbryter förhandlingarna eftersom stödet från Stockholms stad är för litet.

– Jag ringde upp förhandlare HG Wessberg idag och sade att vi inte är intresserade, vår prioritet är utbyggd tunnelbana och fyrspår till Uppsala, säger finansborgarrådet Karin Wanngård (S).

Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) Foto: Stadshuset

Karin Wanngård menar att det handlar om bostäder. Sverigeförhandlingens satsning har delvis varit att få fram mer bostäder, men hon säger att Östlig förbindelse inte ger särskilt många nya bostäder, jämfört med satsningen på en utbyggd tunnelbana. Enligt förslaget skulle Stockholms stad vara med och betala 2,5 miljarder, Nacka kommun och landstinget cirka 2 vardera.

”Vi kan inte bara vara med och betala”

– Det är en statlig förbindelse och vi kan inte bara vara med och betala när det inte ger mer tillbaka i form av bostäder till Stockholm, vi ser inte den bostadspotentialen i projektet, säger Karin Wanngård.

Du tror inte att den behövs för att underlätta trafiken?

– Vi vill hellre satsa på spårtrafiken, vi är kraftigt eftersatta när det gäller spårtrafik.

Från moderat håll både i Stockholms stad och landstinget är besvikelsen stor.

– Det här är inte bara dumt utan också det största trafikpolitiska sveket i modern tid, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

LÄS MER: Slutet närmar sig för Östlig förbindelse

Kristoffer Tamsons är mycket upprörd och tycker att de är lurade på förhandlingarna som de blivit lovade av regeringen. Han menar att Stockholm behöver den här förbindelsen för att avlasta innerstadstrafiken så att bussarna kommer fram.

”Vårt förbannade ansvar”

– Den här förbindelsen var inte bara för bilar utan vi hade också tittat på att spårtrafik och bussar skulle gå där, nu omintetgörs allt när den ena sidan ensidigt ställer in, jag tycker inte att man gör så.

De säger ju att det är för att Stockholms stad inte vill betala, borde man ändå fortsatt planeringen?

– Vi har ju blivit utlovade förhandlingar och nu ställer de in innan man ens ställt fram förhandlingsstolarna, fast två miljarder var avsatta för att projektera och planera leden. Det är vårt förbannade ansvar att sätta oss ner runt förhandlingsbordet och uttömma alla möjligheter hur man kan lösa det här.

Stadshuset lägger skulden på S

I Stockholms stadshus lägger moderaterna största skulden på Socialdemokraterna, både i kommunen och i regeringen.

– Trots att färska mätningar visar att en majoritet av stockholmarna och av Socialdemokraternas egna väljare vill att Östlig förbindelse byggs klarar inte Stefan Löfven och Karin Wanngård av att fatta de nödvändiga besluten för att trygga regionens långsiktiga utvecklingsmöjligheter. Det krävs ett maktskifte i nästa års val, säger Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

LÄS MER: Stockholm vägrar betala för ny tunnel

Miljöpartister är nöjda

Trafikborgarrådet gick ut redan i december och sade att Stockholm stad inte vill vara med och betala för en Östlig förbindelse.

– Om man tittar på de rapporter som finns än så länge så visar de att det inte går att bygga ut vägar, få mer trafik och samtidigt klara klimatmålen, sade trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) i december.

Helldén säger nu att han tycker att det är logiskt att Sverigeförhandling avbryter eftersom Östlig förbindelse inte är förenlig med nationella och kommunala klimat- och miljömål och att pengarna ska satsas på kollektivtrafik. Även MP i landstinget är nöjda med dagens besked.

– Positivt att Sverigeförhandlingen inser att den samlade viljan från regionens aktörer är att ingen vill vara med och bidra till vägen. Nu måste vi istället hitta andra sätt att lösa mobilitetsfrågorna för ostsektorn, skriver  Tomas Eriksson (MP) gruppledare, Stockholms läns landsting i ett mejl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Östlig förbindelse i länet

Mer i ämnet