Hemtjänsten väljer namn på A

Uppdaterad
Publicerad

Ett av tre hemtjänstföretag har ett namn som börjar med A, eller till och med AAA. Det gör det svårt för många äldre att välja.

– Det är väldigt svårt. En del företag har hemsidor, men alla ser lika tjusiga ut. Det blir nästan som ett lotteri tycker jag. Ska man ta den eller den, blir det en vinstlott eller nitlott, säger Gerd.

Hon har haft hemtjänst i fem år och använt totalt tre olika utförare. Nu är hon nöjd men hon tycker att informationen varit dålig och att det är svårt att välja mellan företagen. Hon får medhåll från forskare vid Karolinska Institutet.

– Vi har sett att bara hälften av de över 77 år kan göra ett informerat val som det ser ut idag, säger Bettin Meinow som är forskare på KI.

Fem procent kan välja

När hon och hennes kollegor utförde en studie i ämnet såg de att bara en tredjedel av de som har hemtjänst idag är kapabla att göra ett informerat val av utförare. Av de som bor på äldreboenden handlar det istället om fem procent.

– Vi tyckte att debatten handlade mycket om att vården skulle bli bättre. Därför ville vi se om så var fallet. Vi kan inte anta att vården blir bättre eftersom äldre inte kan vara de kritiska konsumenter som krävs i systemet som finns i dag, säger Bettina Meinow.

Istället bygger systemet på att man har annhöriga som kan värdera och ta ställning. Informationen som listas på kommunernas hemsidor kommer ofta direkt från företagen och är ganska snarlik.

A vinner och Ö dör ut

I Stockholm finns 230 utförare av hemtjänst att välja mellan. Nästan 30 procent av dem börjar på bokstaven A. Ingen börjar på Ö, men några till och med på AAA.

– Ja, det är för att hamna högre upp på listan. Många av de som ska välja läser inte alla, de läser kanske bara 40, sen orkar man inte mer. Ligger man då längre ner på listan får man ingen ärlig chans.

Det säger Jeanette Månsson, hon är verksamhetchef för AAA Medigrupp AB, som hemtjänsten hemma hos Gerd heter.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.