Svenskarna gillar att resa, mycket och långt. Under 90-talet reste vi utomlands i snitt en gång vartannat år, idag ligger snittet på en gång per år. En ny rapport från Chalmers visar att det totala utsläppet från svenskarnas flygresor har ökat med 47 procent sedan 1990-talet. Idag släpper flygresorna ut 10 miljoner ton koldioxid varje år. Utrikesresandet stod för majoriteten av utsläppen.
– Om vi ska kunna nå 1,5 gradersmålet som vi har gått med på enligt Parisavtalet så måste vi minska vår klimatpåverkan, säger Jonas Allerup, klimatanalytiker på Naturvårdsverket.
Men är det upp till varje enskild resenär att flyga mindre?
– Politiker måste se över vad vi ska göra för att ha ett hållbart flygande, men även branschen. Vi som individer kan alltid se över vårt resande.
Utrikesresorna störst klimatpåverkan
Mellan 1990 och 2017 har utrikesflygets koldioxidutsläpp ökat med 58 procent, inrikesflygets utsläpp har istället minskat med 26 procent. Det totala utsläppet har legat på ungefär samma nivå sedan 2000.
Är det inte positivt att utsläppsnivån har stannat på samma nivå?
– Det ligger redan på en hög nivå. Vi svenskar flyger fem gånger mer än det globala genomsnittet. Vi ser att ökningstakten är hög, det kan vara oroande på sikt, säger Jonas Allerup, klimatanalytiker.
Koldioxidfritt inrikesflyg 2030
Swedavia, som driver och äger tio flygplatser runt om i landet har som mål att all markverksamhet ska vara helt koldioxidfri år 2020. I dagsläget har två flygplatser nått målen: Ronneby och Visby. Swedavias totala utsläpp har där med gått från 8000 ton koldioxid 2010, till knappt 2000 ton år 2017.
– Vi försöker städa framför vår egen dörr. Sen jobbar vi tillsammans med flygbolagen för att även minska flygens utsläpp, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.
Vad gör ni då för att påverka flygbolagen?
– Flygresorna i sig kan vi inte göra så mycket åt, men vi har anammat Fossilfritt Sveriges initiativ och tagit fram en färdplan. Inrikesflyget ska vara fossilfritt 2030 och flyget totalt ska vara fossilfritt 2045.
Men är inte flygplatserna endast en nål i en höstack?
– Jag tror att alla måste bidra på något sätt om vi ska nå Parisöverenskommelsen om högst 1,5 grad i temperaturökning.
Om Chalmers rapport
Många tittare har hört av sig till SVT Nyheter Stockholm med anledning av uträkningen där en tur-och-retur-resa mellan Stockholm-Malaga släpper ut 1 ton koldioxid per person. I Chalmers beräkning tar man hänsyn till den såkallade höghöjdseffekten som uppstår vid flygning över 8000 meter.
Hela Chalmers rapport kan du läsa här.
Du kan också läsa mer om flyget och utsläpp på Naturvårdsverkets hemsida.
Fakta: Parisavtalet
Den 4 november 2016 trädde det globala klimatavtalet från Paris ikraft. Avtalet går ut på att minska utsläppen av växthusgaser, samt att stödja de som drabbas av klimatförändringarnas effekter.
Målen är också att den globala temperaturökningen ska hållas under två grader och att man ska sträva efter att begränsa den till 1,5 grader.