Namnen på de fysiska förarlegitimationen som sitter i bilarna tas bort efter att Transportstyrelsen har fått signaler från både förare och fackförbund om att förare känner sig otrygga. För att ge förarna bättre skydd görs istället den individuella förarkoden större, så att det ändå ska gå att identifiera taxiföraren.
– Det förekommer hot och att förare blivit uppsökta utanför arbetet. Att vi tar bort namnet är något som har efterfrågats från utövarna själva så det kändes viktigt att tillmötesgå, säger Jenny Bragg, utredare vid Transportstyrelsen
Kartläsningsprovet slopas
Även teoriprovet som förare gör för att få sin taxilegitimation ändras från och med den första november. Kunskaper om kartläsning anses vara passé och den delen plockats därför bort. Transportstyrelsen poängterar dock att kraven på att förarna ska kunna navigera sig inte sänks.
För att undvika fusk på teoriprovet måste de som skriver provet lägga undan personliga tillhörigheter och stänga av mobilen.
Hör Taxi Stockholms reaktion på Transportstyrelsens nya föreskrifter .