Från och med idag har Taxi Stockholm 30 nya elbilar som börjar rulla på gatorna. Ett tillskott till det 15-tal elbilar som bolaget har sedan tidigare.
– Vi har länge haft som målsättning att få in fler elbilar i vår taxiflotta, men för att satsningen ska få riktig fart är det viktigt att infrastrukturen utvecklas på de platser där vi finns. Det finns till exempel alldeles för få laddstationer i Stockholmsområdet, säger Johan Lagerhäll som är vd för Taxi Stockholm.
Allt mer fossilfritt
Om man räknar in de bilar som går på biogas, är nu 45 procent av Taxi Stockholms drygt 1.700 fordon fossilfria. Motsvarande siffra för Sverigetaxi och Taxi Kurir är 60 procent.
Sverigetaxi har valt att testa vätgas som bränsle i fyra av sina bilar. De är 100 procent fossilfria, eftersom de bara släpper ut vatten. Utmaningen är att det bara finns en enda vätgasmack i Stockholmsområdet – på Arlanda.
– På sikt är vätgasbilen ändå intressant för taxinäringen. Den har en räckvidd på drygt 40 mil, men tar bara 3 minuter att tanka, säger Fredrick Scholander som är miljöansvarig på Sverigetaxi.
Fossilfria fordonsflottor 2025
Målet för alla tre bolagen är att ha helt fossilbränslefria fordonsflottor senast år 2025. För att nå dit, måste elbilarna bli billigare och få bättre prestanda.
– En taxi kör i snitt 50 mil om dagen, så det måste finnas elbilar som kan köra långt innan de måste laddas. Och det måste gå fort, för en taxibil som står still kostar pengar, säger Fredrick Scholander.