Syftet med omorganisationen är att frigöra mer resurser till utsatta grupper som exempelvis nyanlända och funktionsnedsatta. Grupper arbetsförmedlingen haft problem att ge tillräckligt med tid till.
– Det har vi kämpat med i alla år, att försöka frigöra tid för de här grupperna och just digitala lösningar kan på ett väldigt konkret sätt hjälpa till att få det här till stånd, säger Niclas Josephson, biträdande marknadschef Stockholm och Gotland på arbetsförmedlingen.
Inte bara positivt
Dock kommer omorganisationen pågå under mycket lång tid och utvecklas under resans gång. På arbetsförmedlingen har man satt ett delmål till år 2020-2021 och då ska mycket digitala lösningar vara på plats. Trots det positiva med att fler ur personalstyrkan kommer kunna lägga mer tid på de som verkligen behöver det finns det en del orosmoln.
– Man får inte glömma personer som av olika skäl inte kan eller har möjlighet att ta del av ny teknik. Man ska inte underskatta människor för många kan och vill ta del av ny teknik men det finns ända saker som gör att man för tillfället inte kan det, säger Niclas Josephson.
Om ett år kommer omorganisationen träda i kraft och fram till dess ska de försöka lösa problemen med arbetsförmedlingens kontrollfunktioner som tidigare krävt fysiska möten som exempelvis a-kassan.