– Det är en skön känsla och en viktig milstolpe att vi nu skickar in järnvägsplanen. Det är ett omfattande arbete som ligger bakom den här planen, ett arbete som har engagerat alla inom avdelningen de senaste fyra åren, säger Martin Hellgren, avdelningschef på Stockholms läns landsting.
Fyra år lång process
Arbetet med att planera för en utbyggd tunnelbana till Nacka, Södermalm och Söderort drog igång redan 2014. Det har varit en övergripande utredning av spårsträckning och placering av de framtida stationerna. Inlämningen av järnvägsplanen till Trafikverket är det sista steget i den fyra år långa processen.
Blå linjens framtida stationer
Stationer: Nya stationer vid Sofia, Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Globens och Enskede gårds stationer ersätts av nya stationen Slakthusområdet. Vid Gullmarsplan byggs en ny plattform under den befintliga.
Spårlängd: 11 km
Planerad byggstart: 2019
Planerad byggtid: 7-8 år
Restider
Nacka – Kungsträdgården: cirka 10,5 minuter
Nacka – Sofia: cirka 8 minuter
Sockenplan–T-Centralen: cirka 10 minuter
Källa: Stockholms läns landsting