Tvärbanans två linjer ska få ett gemensamt signalsystem. När arbetet är klart ska man kunna resa hela sträckan mellan Sickla och Solna utan att byta spårvagn i Alvik. Samtidigt byggs vändspår på tre platser, i Mårtensdal, Årstaberg och Alviks strand, som ska möjliggöra tätare trafik.
På måndagsmorgonen inledde Strukton Rail arbetet med vändspåren i Mårtensdal.
– Vi ska riva den befintliga anläggningen, och genom att göra det skapar vi utrymme för att bygga vändspår. I början av maj börjar vi att bygga den nya anläggningen och då blir det tre spår i stället för de befintliga två, säger Bart van Odijk, platschef på Strukton Rail.
Utökad ersättningstrafik
En vanlig dag räknar SL med att 77.000 resenärer stiger på Tvärbanan på de olika stationerna. Fram till oktober kommer många av dem att hänvisas till ersättningstrafik, främst i form av bussar.
När Tvärbanan var avstängd i somras kom flera klagomål om trängsel och långa restider, och även denna gång är restiden med ersättningsbussarna ungefär dubbelt så lång som den ordinarie. SL har dock utökat antalet bussar från 16 till 30.
– Vi kör fler bussar än vad vi gjorde vid förra avstängningen, och vi har också försökt att vara tydliga med att det även finns andra alternativ. Det finns ordinarie trafik, man kan byta till tunnelbana. Men tyvärr är ersättningstrafiken en utmaning både för resenärer och för oss som ordnar den, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.
SL-kort giltigt på pendelbåt
Som ett alternativ till ersättningsbussarna kan man också använda sitt SL-kort på pendelbåten M/S Emelie mellan Hammarby Sjöstad och Nybroplan. Reskassa gäller dock inte.
– När nu Tvärbanan är avstängd kommer det att vara en prövande tid för människor som bor i Hammarby Sjöstad och Sickla. Från landstingets sida vill vi möta den här situationen bättre än vi gjorde förra sommaren, säger Gustav Hemming (C), skärgårdslandstingsråd och fortsätter:
– Så det är mer busstrafik och ska också vara möjligt att åka med M/S Emelie in till stan, vilket faktiskt är den snabbast vägen in till stan om man ska till exempelvis Nybroplan eller city.
Till att börja med är SL-korten giltiga på pendelbåten i fyra veckor. Sedan ska ett beslut tas om huruvida SL-korten ska gälla på M/S Emelie ända fram till det att Tvärbanan öppnar igen.
Lång testperiod
Arbetet med det gemensamma signalsystemet och de nya vändspåren kommer att pågå fram till sista juni. Därefter kommer spårvagnar att testköras på Tvärbanan under flera månader.
– Det här är en väldigt stor avstängning och vi gör väldigt många saker samtidigt. Vi byter signalsystem och bygger vändspår. Dessutom bygger staden nya vägar under banan och Trafikverket bygger om broar. I gengäld har det skett stora förbättringar när vi öppnar, säger Suss Forssman Thullberg.