Trebarnsmamman Helene Roos från Bromma har upplevt problem med Express-bild i flera år. Senaste gången valde hon att bara behålla några bilder, men fakturerades ändå för hela utskicket.
– Företaget utnyttjar att människor missar att de fått fel fakturor. Det är fullständigt oseriöst.
Efter att ha hört av sig till Express-bild så korrigerades fakturan. Men Helene Roos är fortfarande kritisk.
– Man behövde ändå betala portot för bilder man inte ville ha.
Betalade till slut
Sarah Kerslow från Vallentuna fick hem skolfoton som hon menar att hon aldrig beställt, men betalade till slut ändå eftersom hon inte ville få några problem.
– Det blev jättedyrt, jag tror jag betalade över 1 000 kronor så det var helt galet. De överlever på att folk inte orkar tjafsa, säger hon.
Är du säker på att ni inte hade beställt fotografierna?
– Det kanske stod något i det finstilta, men det är svårt för stressade föräldrar att uppfatta.
Företaget: ”Jättetråkigt”
Enligt Express-bilds VD Christian Axelson stämmer det inte att företaget skickar ut bilder utan att de beställts, men han vill heller inte visa hur beställningsformuläret ser ut.
Han skriver i ett mejl att “Det såklart är jättetråkigt” att många är missnöjda, och att de som fått felaktiga räkningar kan få hjälp via kundtjänst.
Axelson förnekar att den felaktiga faktureringen skulle vara satt i system, men medger att företaget ”uppenbarligen inte är tillräckligt tydliga” i sin information till kunderna, och att man kommer vidta åtgärder.
Efter tips från läsare kan SVT visa hur beställningsformuläret ser ut. Där framgår i det finstilta att ”om inget alternativ ovan är förkryssat, skickas produkterna hem för påseende”. Detta trots att branschriktlinjerna anger att köp alltid måste vara ett aktivt val av konsumenten.