Bakgrunden är att 13 av Waxholmbolagets 25 fartyg ska gå i pension inom tio år. Därför behöver Region Stockholm investera i nya fartyg. Två förslag har tagits fram och presenterats för olika aktörer, berörda kommuner och skärgårdsföreningar i regionen.
– Satsar vi på stora fartyg blir trafiken som idag, men om vi satsar på fler och mindre fartyg då blir det mer tyngdpunkt på trafik mellan ö-samhällena med året runt befolkning och fastlandsbryggorna, säger Gustav Hemming (C) , tillväxt-, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd.
– Förutom högre turtäthet så vill de möjliggöra att man kan åka hela vägen in till Stockholm med båt.
Berörda kommuner, skärgårdsföreningar- och företag har fram till slutet på september möjlighet att komma med synpunkter inför beslutet som ska fattas senare i december i år.
Utredningsalternativ för sjötrafiken
Utredningsalternativ 1:
Skärgårdstrafiken
- I stort samma trafikutbud som idag, där trafikupplägget utgår ifrån dagens trafik med mindre förändringar.
- Behovet av kapacitetsstarka fartyg kvarstår i och med att trafiken dimensioneras för direktresor med lång restid från Stockholm C till mellan och yttre delar av skärgården.
- Att turtätheten i grundtrafiken (sjötrafik mellan kärnöar och replipunkter, med mellanliggande och omkringliggande öar) är likvärdig med dagens turtäthet.
Pendelbåtstrafiken
- Befintliga linjer kvarstår
- Kommande två försök till Vaxholm och Värmdö övergår till ordinarie trafik om försöken blir lyckade
- Nya tänkbara pendelbåtskopplingar mellan Norra Ulvsunda–Hägersten och Norra Ulvsunda-Gamla Stan (pendelbåtsutredning från 2018)
Utredningsalternativ 2:
Skärgårdstrafiken
- Att behovet av trafiken dimensioneras med en robust grundtrafik (sjötrafik mellan kärnöar och replipunkter, med mellanliggande och omkringliggande öar) på årsbasis och stärks upp med säsongs- och helgtrafik
- Mindre kapacitetsstarka fartyg som är fler till antalet, det vill säga en utökning av antalet fartyg i skärgårdstrafiken.
- Resan till/från regioncentrum Stockholm utförs med byte mellan sjö- och landtrafik (spårtrafik eller buss).
- En högre turtäthet mellan kärnöar och replipunkter.
- Möjlighet till längre trafikdygn för grundtrafiken (dvs längre tidsspann mellan dagens första och sista avgång i bastrafiken).
Pendelbåtstrafiken
- Befintliga linjer kvarstår
- Kommande två försök till Vaxholm och Värmdö övergår till ordinarie trafik om försöken blir lyckade
- Nya tänkbara pendelbåtskopplingar mellan Norra Ulvsunda–Hägersten och Norra Ulvsunda-Gamla Stan (pendelbåtsutredning från 2018)