Stora delar av city spärrades av när USA:s president Obama besökte Stockholm i början av månaden.
Det är oklart om det rekorddyra besöket egentligen förändrade nåt för Sverige.
Men för Stockholmstrafiken betydde Obama desto mer.
Varannan gillade
För en alldeles ny undersökning från opinionsinstitutet Novus, finansierad av byggjätten Veidekke, visar att:
-Varannan stockholmare tyckte att den minskade trafiken var bra.
-Sex av tio stockholmare störs av trängseln i stan nu när allt är som vanligt igen.
-Drygt varannan tycker också att stockholms politiker ska jobba för en bilfri innerstad på sikt. Bland ungdomar är stödet för en bilfri innerstad ännu högre.
-Bland de rödgröna väljarna vill 59 procent ha en bilfri innerstad på sikt. Av de tillfrågade som röstar borgerligt säger 46 procent att de vill slippa bilar i stan.
En delvis blocköverskridande vilja till ett mer bilbefriat city, alltså.
Orealistiskt
Men landets ledande trafikforskare menar att det är en orealistisk förhoppning.
– Det är svårt att helt utesluta biltrafik, men delar av city kan man överväga att stänga och sedan finns det en rad vägar att minska trafikmängderna.
– Dels genom att göra visa zoner bilfria, som gågator, dels genom trängselskatter, som ju fungerat utmärkt i Stockholm hittills. Sedan är det en stor fråga vad vi gör med parkerade bilar. En starkare parkeringspolitik skulle ge mer livsrum för alla, säger Jonas Eliasson, professor i transportfrågor vid KTH.
Under jord
Bygg- och anläggningsjätten Veidekke, som beställt opinionsundersökningen, storsatsar däremot på visionen om en kraftig minskning av bilar i stan och vill dra ner säväl vägar som parkeringsplatser under jord.
– På senaste åren har man sett en attitydförskjutning, att människor prioriterar god miljö och hälsa. Den här opinionsundersökningen visar också att stockholmare är beredda att tänka nytt, säger Lennart Weiss, vd Veidekke, och tillägger:
– Vi kommer att bli många fler och det är bara att konstatera att bilen kan inte vara motorn i ett fungerande trafiksystem.
Behövs
Trafikborgarrådet håller med om att mängden bilar måste minska, men tror inte på ett ständigt Obama-läge.
– Jag tror inte att vi kan tänka bort bilar i stan, de behövs för transporter och färdtjänst med mera. Men vi jobbar för att förbättra framkomligheten och där behöver vi hjälpas åt allihop, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd.
– Kan vi få ännu bättre tillförlitlighet i kollektivtrafiken så att fler väljer det alternativet så spelar det också stor roll. Det håller vi på med nu med linje 4, fortsätter Ulla Hamilton.
Alltid trångt
Och ett visst mått av trafikproblem kommer vi alltid att behöva leva med, anser trafikforskaren.
– En levande stad kommer alltid att ha hög trängsel. Priset för en bilfri stad är jättehögt, då följer en mängd dåliga saker. Det blir en tom stad där få kan bo och arbeta.
– Men vi måste prioritera yteffektiva transportmedel som cykel och kollektivtrafik och dra ner på mer slösaktiga som bilen, slutar Jonas Eliasson.