Orsakerna till den ekonomiska krisen är bland annat att resenärerna blivit färre efter pandemin. Dessutom har inflationen och ökande underhållskostnader haft en påverkan.
Trafikförvaltningen konstaterar i sitt nya budgetunderlag att SL kommer sakna omkring 1,3 miljarder kronor nästa år jämfört med budgetmålet. Då har man också räknat in den redan beslutade höjningen av biljettpriset, från 1 020 till 1 060 kronor 2025, som beräknas ge 55 miljoner extra i kassan.
Öppnar för ny prisökning
Förvaltningen föreslår ytterligare en prishöjning av samtliga biljetter i sortimentet och i alla priskategorier, vilket skulle det innebära en ökad intäkt på 170 miljoner kronor.
Utöver detta lyfter man också möjligheten att anpassa kollektivtrafikens avgångar utifrån dagens beläggning och ta bort parallellgående trafik vilket skulle spara 150-250 miljoner kronor.
M kräver kriskommission
Nu kräver Moderaterna en blocköverskridande kriskommission för SL-trafiken.
– Kollektivtrafiken i Stockholm utvecklas nu sämre än i övriga Sverige och Europa. Därtill väntar ytterligare nedskärningar och prishöjningar, ännu trängre på bussar och tåg och dyrare biljetter, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) i ett pressmeddelande.
Senare i höst ska politikerna ta ställning till Trafikförvaltningens förslag när man beslutar om kommande budget.