Under söndagen försökte en SL-buss av okänd anledning köra in i Klaratunneln, men fastnade i höghöjdshindret och bussens gastankar på taket exploderade.
Enligt Malin Flodman, pressansvarig på Stockholms stads trafikkontor finns ett varningssystem som ska hindra stora fordon från att fastna i tunneln.
– Det finns skyltar som varnar för höjdbegränsningen på tre meter. Om man ändå kör mot tunneln som finns det en skrammelportal. Det är ett rör med kedjor och reflexer som låter om man kör in med den med ett högre fordon. Sedan finns det en fotocell som känner av högre fordon och lyser upp en varningsskylt, säger Malin Flodman.
Fastnade i sista hindret
I sista hand finns en fast höjdbegränsning och det var den som bussen körde in i.
– Varningarna finns för att olyckor inte ska hända inne i tunnel där konsekvenserna kan bli ännu allvarligare.
Enligt trafikkontoret har ett vittne på plats sagt att varningsskylten som är kopplad till fotocellen lyste på det sätt som den skulle.
Utredning ska se över säkerhet och rutiner
Enligt SL skulle bussen inte ha tagit den här vägen, och trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) vill att utredningen av händelsen också ska titta på frågor som rör säkerhet, rutiner och utbildning i stort.
– Jag ser allvarligt på alla olyckor och incidenter som rör eller berör kollektivtrafiken. När händelser likt den vid Klaratunneln sker ser jag det som viktigt att man går till botten med dem. Detta för att klara ut både vad som skett, hur det kunde ske och minimera risken för att det sker igen. Det har jag i dialog med trafikförvaltningen också säkerställt kommer att ske, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M).