Så här kan Örbyleden komma att se ut i framtiden. Foto: White Ariktekt

Visionen om Örbyleden: urbant stråk med 4 000 bostäder

Uppdaterad
Publicerad

Nu föreslår Miljöpartiet i Stockholms stad att Örbyleden ska göras om till en stadsgata. Bebyggelsen ska kallas Örbystråket och planerna innefattar bland annat bostäder, spårväg och naturreservat.

I dag beslutade Sveriges regering att låta Boverket ta fram exempel på hur och var man kan omvandla genomfartsleder till stadsgator. Tanken är att skapa hållbara stadsmiljöer där bostäder, trafik, grönska och exempelvis samhällsservice samverkar.

– Vi behöver vara mer effektiva när det gäller markutnyttjandet. Vi har inte råd längre att låta väldigt stora delar av markerna användas bara på en funktion utan vi behöver ha flera funktioner och utnyttja städerna på ett effektivare sätt, säger Peter Eriksson (MP), bostads- och digitaliseringsminister.

Örbystråket – Söderorts urbana stråk

Ett område där en ny stadsgata kan bli aktuell är längs Örbyleden. Miljöpartiet i Stockholms stad menar att det finns stora möjligheter att förena kollektivtrafik, cykelvägar och 4 000 nya bostäder längs det som i dag är en huvudled för motortrafik. Man vill även inrätta ett naturreservat i Fagersjöskogen.

– När det är färdigt så kommer det vara en stadsgata där det finns både biltrafik, utmärkta cykelbanor, en spårvägslinje som går ner till Skarpnäck från Älvsjö och fyra till fem tusen bostäder, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Örbyleden nu och visionen om det blivande Örbystråket. Foto: White Arkitekt

Genom att bygga en ny stadsgata kan man skapa nya tvärförbindelser i söderort och på så sätt knyta ihop de olika områdena.

Vill få bort stora ytor med asfalt

Förslaget innebär att trafikleden tas bort och hastigheterna sänks till 40 kilometer i timmen men trafikborgarrådet menar att det inte kommer att påverka bilarna.

– Meningen är att bilarna kommer att gå på andra platser. Det kan verka som att det är mycket trafik här för att det låter mycket men i själva verket är det bara mycket ytor med asfalt, säger Daniel Helldén (MP).

Men bilarna måste ju ta vägen nånstans?

– Vi tar inte bort all trafik men vi sänker hastigheterna.

När kan Örbystråket bli verklighet?

– Förhoppningsvis kan man sätta igång med projektet under den kommande mandatperioden, säger Daniel Helldén (MP).

Miljöpartiet vill utreda möjligheten göra om totalt 20 trafikleder till urbana stråk:

  1. Örbyleden
  2. Magelungsvägen
  3. Farstavägen
  4. Huddingevägen
  5. Nynäsvägen
  6. Hanstavägen
  7. Torshamnsgatan
  8. Kistagången
  9. Bromstensvägen
  10. Spånga kyrkväg
  11. Sörgårdsvägen
  12. Maltesholmsvägen
  13. Lövstavägen
  14. Drottningholmsvägen
  15. Bergslagsvägen
  16. Ulvsundaleden
  17. Stadsgårdsleden
  18. Värmdövägen
  19. Vantörsvägen
  20. Mickelsbergsvägen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.