Den anställde menar att personalen systematiskt fuskar när de ska kryssa i rutan som anger varför en patient får vänta på operation. Här väljer man att sätta en bock i rutan ”medicinska skäl” eller ”patientvald väntan”, trots att det inte stämmer. Det gör att patienten fråntas vårdgarantin på 90 dagar.
På så sätt menar kliniken att man slipper betala vite till regionen. Det leder också till att patienter som egentligen skulle haft rätt att opereras någon annanstans inom tre månader plötsligt förlorar sin vårdgaranti och tvingas vänta längre.
– Det är ett system som tvingar oss att fuska med siffrorna och som gör att det ser ut som att vi opererar ett större antal patienter i tid. Det känns inte bra alls att vi missbrukar systemet på det här sättet, säger personen, som vill vara anonym.
Vårdpengar används till fusk
Enligt personen används extrapengar som skulle gått till att kapa vårdköerna till administrativ personal, vars uppdrag är att ringa upp patienter i syfte att få dem att frånsäga sig vårdgarantin.
Region Stockholm har dock tagit bort viteskravet för patienter som inte fått vård inom vårdgarantin under pandemin. Att kliniken trots det uppmanar patienter att frånsäga sig sin vårdgaranti, tycker chefläkaren på Sös är obegripligt.
Har du blivit uppringd av en klinik som vill att du ger upp din vårdgaranti? Mejla oss!
Så funkar vårdgarantin och viten i Region Stockholm
Den nationella vårdgarantin innebär att en patient ska få vård inom 90 dagar – det är lagstadgat och en del av hälso- och sjukvårdslagen.
Men var tredje patient som står i kö till specialistvården i länet har väntat längre än vårdgarantins 90 dagar. För dessa patienter måste vårdgivarna normalt betala vite till regionen. Men under 2020, 2021 och 2022 har regionen dragit in viteskravet på grund av pandemin.
Det finns patienter vars vårdgaranti inte längre gäller. Exempelvis om patienter själva valt att vänta på sin vård eller om det finns medicinska skäl till att avvakta med behandling.
Källa: Region Stockholm