På Tiktok köper ungdomar kartor till ödehus och tar sig in. Två av dem är 18-åriga Anna och Emma, som egentligen heter något annat. De har bland annat varit inne i den gamla Puckofabriken i Järlåsa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Jag vet ju att man inte får men det är en upplevelse”. 18-åriga Anna och Emma, som egentligen heter något annat, köpte på Tiktok en karta över övergivna platser. De har bland annat varit inne i den gamla Puckofabriken i Järlåsa. Foto: Fredrik Samuelson/SVT

18-åriga Anna och Emma köpte Tiktok-karta för att utforska ödehus i Järlåsa

Uppdaterad
Publicerad

På Tiktok köper ungdomar kartor till ödehus och tar sig olagligt in. Två av dem är 18-åriga Anna och Emma, som bor i Uppsala kommun.

– Jag ser inga problem med det, så länge man inte förstör saker, säger Emma.

Anna och Emma, som egentligen heter något annat, såg i somras att personer på Tiktok sålde kartor på Google maps till övergivna hus och köpte en för 200 kronor.

– Vi utforskar ödehus. Det är det vi har gjort nu på sista tiden, säger Emma.

Besöker övergiven fabrik

Ett exempel är det gamla mejeriet i Järlåsa, som fram till 1987 tillverkade chockladdrycken ”Pucko”. Fabriken har legat övergiven i över tio år.

Polisen har på sin hemsida uppmärksammat den olagliga trenden bland unga och påpekar att skadegörelse och olaga intrång kan leda till polisanmälningar och att även de under 15 år kan bli skadeståndsskyldiga.

Ägaren vill ju inte att ni tar er in här. Vad säger du om det?

– Alltså, jag ser inga problem med det egentligen. Så länge man inte förstör saker. Det finns värre saker, säger Anna.

I klippet: Följ med Anna och Emma till den gamla Puckofabriken i Järlåsa.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.