Endast var tredje elev på transportprogrammen runt om i Sverige är tjej, enligt en rapport från Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (TYA).
Men på Jälla är den fördelningen ett minne blott. Sedan höstterminen 2020 har man haft jämn könsfördelning bland eleverna.
– För oss är det inget speciellt alls. Vi märker det även bland företagen, det ringer åkerier hit och frågar vilka tjejer som ska gå ut i sommar – just för att de vill ha kvinnor, säger Robin Nielsen.
Kvinnor kör smartare
Enligt Robin Nielsen ger åkerierna motiveringen att de märkt av att kvinnor orsakar färre skador, arbetar mer metodiskt och förbrukar mindre bränsle.
– Jag skulle nog inte säga det om mig själv, säger Hilda Gelin, som pluggar på transportprogrammet i Jälla, och skrattar.
Hon får dock mothugg av klasskompisen Tilda Syversen:
– Jag köper ändå det. Jag brukar vara snäll på gasen jämfört med andra i klassen.
– Jo, men i grunden handlar det om yrkesskicklighet och inte om kön, kontrar Hilda Gelin.
Inte längre manlig bransch
Läraren Robin Nielsen tycker att det är förlegat att prata om en manlig bransch när det kommer till att vara lastbilschaufför.
– Vi har alla hjälpmedel idag så det spelar ingen roll om du är stor och stark, det där är helt borta. Det är fantastiskt att vi nu har en bransch för alla.
I klippet ovan: ”Tidigare kvinnorna i branschen har gjort grovjobbet”, säger eleven Hilda Gelin om att det nu efterfrågas kvinnliga lastbilschaufförer från åkerierna.