Ett strömavbrott hos Åklagarmyndighetens IT-leverantör har under onsdagsmorgonen orsakat driftstopp i myndighetens ärendehanteringssystem. Driftstoppet har gjort att det under morgonen inte har gått att nå det system som bland annat hanterar pågående mål och alla åklagarkanslier i Sverige är drabbade.
– Under morgonen har vi till följd av ett strömavbrott i Västerås drabbats av driftproblem, säger Stephan Uttersköld, chef för IT-utveckling på Åklagarmyndigheten.
Hela Sverige drabbat
Strömavbrottet påverkar myndighetens två datacenter och ärendehanteringssystemet Kobra. Kobra hanterar bland annat alla vilka personer som är frihetsberövade men det är även det system som åklagare skickar in åtal via.
– Det är ett ärendehanteringssystem där även åklagare fattar beslut. Men det som är mest akut är att vi vill ha koll på alla personer som är frihetsberövade. Det vill säga vilka som är häktade, vilka som är anhållna och vilka mål det ska väckas åtal i. Men där har vi ett reservsystem som skickar ut listor till alla åklagarkammare. Så där kan man få en lista över de personer som sitter frihetsberövade.
Driftstoppet påverkar även pågående ärenden där åklagare har tidsfrist på sig att skicka in ett åtal. Stephan Uttersköld förklarar att en åklagare som har en tidsfrist därför måste begära om uppskov.
– Du kanske har skrivit ett åtal som ska skickas in vid en viss tidspunkt och du har en åtalsfrist. Det åtalet kommer en åklagare inte åt och måste då kanske begära förlängning med några timmar tills driftavbrottet är avhjälpt, säger han.
Kan inte se pågående ärenden
SVT Nyheter Uppsala fick kännedom om driftstoppet när reportrar kontaktade myndigheten för att begära ut information om en pågående förundersökning. Det visade sig senare att driftstoppet påverkade hela Sverige och att inget kansli har tillgång till pågående ärenden.
– Just nu ligger vårt system nere så jag kommer inte åt några handlingar, sade åklagare Thomas Forsberg under onsdagsmorgonen.
Beräknas vara klart klockan 22.00
– Vi har en tekniker på plats i Västerås som arbetar med att lösa problemet. Det visade sig att vi var tvungna att åka dit eftersom det inte gick att lösa på distans, säger Stephan Uttersköld, chef för IT-utveckling på Åklagarmyndigheten.
Stephan Uttersköld meddelade via mejl att man fått igång ärendehanteringssystemet igen strax före klockan 21 på onsdagskvällen.