Ökad trafiksäkerhet, bättre framkomlighet för räddningsfordon och fler som följer trafikreglerna. Ja, det är några vinster som Fredrik Eriksson Svens, teknisk chef i Älvkarleby kommun, lyfter fram med p-övervakningen i länets minsta kommun.
Men vid matbutiken, ett par stenkast från kommunhuset, låter det annorlunda.
– Jag tycker inte att vi till exempel hade så stora problem med bilar som stod och skräpade. Lite onödigt att införa det här, säger Mika Blomfeldt och får medhåll av Nina Blomfeldt.
Fredrik Eriksson Svens medger att det har varit en ”inkörningsperiod” och att det inte var helt lyckat att kommunala bolaget Älkarlebyhus införde avgifter för parkeringar samtidigt som kommunen öppnade för sin nya modell.
Bilar blockerar väg till bad
Men att övervakningen behövs slår Fredrik Eriksson Svens fast. På väg till badet Sandbankarna berättar han att den smala skogsvägen varma dagar blockeras av badgäster, vilket omöjliggör för räddningsfordon att komma fram. Han lovordar också trafikanters ändrade beteende som underlättat för arbeten som till exempel plogning och sandning.
Det tillsammans med att intäkter från Transportstyrelsen och kostnader för övervakningen nästan gått jämnt upp 2024, har bidragit till att Tierps kommun nu tittar på att införa p-övervakning i hela kommunen.
– Vi håller på med en upphandling, säger Anna Persson, chef för tillväxt och samhällsbyggnad vid Tierps kommun.
Parkeringsanmärkningar i Uppsala län 2024
Under förra året skrevs det ut 31 877 p-böter i länet, en minskning med nästan 6 procent mot 2023, enligt siffrorn från Transportstyrelsen. Så här fördelades parkeringsanmärkningarna i Uppsala län 2024.
Uppsala : 22 853
Enköping: 4 521
Knivsta: 2 499
Östhammar: 1 111
Håbo: 745
Älvkarleby: 148
Heby: 0
Tierp: 0
Källa: Transportstyrelsen