Halvbild på Fredrik Larsson som sitter på en stentrappa. Han håller upp en mobil nära ansiktet, har mörkt hår och en svart jacka. I bakgrunden ett tegelhus och en dörr.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon hör du kritiken mot Uppsalas app för färdtjänst – och kommunens respons. Foto: SVT/Maria Loewen

App för färdtjänst kritiseras – kommunen har missat lagkrav: ”Pinsamt”

Uppdaterad
Publicerad

Uppsala kommuns app för färdtjänst får kritik från Myndigheten för digital förvaltning – på 24 punkter.

– Kritiken är befogad, vi har brustit, säger Eric Sand, enhetschef för Särskild kollektivtrafik på Uppsala kommun.

Vid en tillsyn av Uppsala kommuns app för färdtjänst, som heter Mina Resor, fann Myndigheten för digital förvaltning, Digg, allvarliga brister.

– Appen är inte lättanvänd, speciellt inte för personer som använder hjälpmedel, säger Ilias Bennani, specialist inom digital tillgänglighet på Digg, som granskat hur appen fungerar i android-telefoner.

24 kritiska punkter

Exempel på kritik är att det inte finns möjlighet att välja hur många väskor som ska med på resan, appen går inte att använda när mobilen är liggande, och om text förstoras kapas den av.

– Appen är stökig så jag ringer i regel i stället för att beställa en resa, säger Fredrik Larsson, som har appen på sin Iphone, som uppvisar liknande problem som android-telefonerna.

Miss av lag

2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att offentliga aktörers digitala tjänster ska vara tillgängliga för alla – en lag som Uppsala kommun missat.

– Kritiken är befogad, vi har inte bevakat de tillgänglighetskrav som kom i samband med den nya lagen, säger Eric Sand, enhetschef på Särskild kollektivtrafik, i Uppsala kommun.

Uppsala kommun har fram till i början av september på sig att åtgärda bristerna, annars hotas kommunen med vite.

DET HÄR ÄR DIGG

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, granskar digital offentlig service av offentliga aktörer för att se om de lever upp till de krav som finns i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

För Sveriges del innebär det att myndigheten ska granska 416 webbplatser och 17 mobila applikationer under år 2023.

Övervakning av digital offentlig service ska genomföras av alla medlemsstater i EU.

Källa: Myndigheten för digital förvaltning

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.