I höst inför Uppsala kommun nya parkeringsregler i stadsdelarna Sala backe, Tuna backar och Svartbäcken. Det innebär att 1 500 parkeringar blir avgiftsbelagda, både för boende och besökare. På Mistelgatan i Sala backe är radhusägarna inte alls nöjda.
– Här har boende kunnat stå på gatan i 30-40 år, och vi har inga problem med trafiken. Alla får plats att stå med bilarna på gatan.
Men att ni ska kunna stå gratis på kommunens mark – det är väl svårt att förvänta sig?
– För att kunna ta ut en avgift måste kommunen har ett behov av att reglera trafiken – det finns inte här. Men visst hade vi kunnat acceptera en boendeparkering på gatan.
I stället för att kunna stå gratis på gatan blir det från och med 1 oktober totalt förbjudet att stå på den här delen av Mistelgatan. Och det är främst det som Ludvig Vinka med flera vänder sig emot.
Kommunen: ”Vi har ordnat med boendeparkeringar”
Rickard Malmström (MP) är ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, och han har respekt för att förändringar kan uppfattas som försämringar.
Vad ska de boende göra på Mistelgatan? De undrar var de ska ställa sina bilar.
– Vi har ordnat med boendeparkeringar på gator runt omkring, säger Rickard Malmström.
Men det handlar om 80 hushåll, där flera har två bilar – kommer parkeringarna att räcka?
– Det är vår bedömning.
Boende överklagar
Men att det blir tillräckligt med bilplats, det tror inte Ludvig Vinka på, som själv kommer att överklaga de nya reglerna. Och han har uppmanat grannar i området att göra likadant.
Jan-Olov Pettersson, som också bor på Mistelgatan, anser att beslutet är oövertänkt.
– Var ska jag göra av vår husbil. Ska den stå flera gator bort där jag inte har kontroll på den?
– Om jag vetat om att situationen skulle bli så här skulle vi aldrig ha flyttat hit, vi behöver två bilar för att kunna ta oss till jobbet, säger Emma Nilsson.
Klippet: Hör de boendes och kommunalrådets Rickard Malmströms argument.