Enligt Jan Morén handlar 80 till 90 procent av situationerna om hot och våld mot busschaufförer om biljettviseringar.
– Ett konkret exempel på hur det kan se ut är att gäng på fem till sex stycken tonåringar tränger sig på genom bakdörrarna och bara går och sätter sig och vägrar betala. Det är helt orimligt att en ensam bussförare ska gripa in i det läget, säger Jan Morén.
Viktigt uppdrag att visera
Kommunal har därför anmält ärendet till Gamla Uppsala Buss, som kör stadsbussarna. Företagets vd Jonas Skovgaard känner till att det uppstått hotfulla situationer vid viseringar. Men han menar att det är ett viktigt uppdrag och ansvar att kontrollera biljetter, som bolaget fått från kollektivtrafiknämnden.
– Vad får vi för miljö om vi inte viserar, ska bussen bara bli en värmestuga då? Då har vi ingen kontroll alls på vilka vi släpper ombord. Personligen tycker jag att vi måste se till att de som åker med våra bussar gör rätt för sig, säger Jonas Skovgaard.
Jan Morén håller med om att biljetter ska kontrolleras, men menar att ansvaret bör ligga på Uppsala Länstrafik, UL.
– De regler som finns i dag är att vi ska påpeka för passagerarna att de inte har giltig biljett och att det kan bli kostsamt, säger Jan Morén. Men redan där har vi en konflikt som kan utvecklas till otäcka situationer.