Utredningen visar bland annat att handläggare i vissa fall inte haft kontakt med brukare, utan enbart med anhöriga. Dessutom konstaterar man att det saknas rutiner för att fastställa brukarens identitet, samt att relevanta uppgifter saknas i dokumentationen.
Utöver det konstaterar utredaren att volymerna för de granskade biståndsbesluten är väldigt höga i jämförelse med andra kommuner och har varit det över längre tid.
Man har dock inte kunnat styrka att brott begåtts, baserat på den dokumentation som finns tillgänglig.
Myndigheten sårbar
Slutsatsen är att bristerna i handläggningen potentiellt kan utnyttjas för att möjliggöra bedrägerier, och att myndighetsutövningen därmed är sårbar. Enligt Eva Christiernin är det oklart om felaktigheterna riskerat säkerheten för brukare.
– Det måste vi undersöka vidare. Man har nu identifierat alla de som hade Attendos hemtjänst i Sunnersta och Gottsunda, alla deras hemtjänstbeslut ses över nu för att se till att de har rätt form av stöd.
Hur kommer det sig att ni inte upptäckt bristerna tidigare?
– Vi har ett eget arbete också såklart där vi identifierar våra sårbarheter och brister. Men här fick vi se ett annat perspektiv och det var bra.
Kommunen uppger att man nu kommer vidta åtgärder genom att se över arbetssätt, metodstöd och rutiner. Man ska även förstärk kompetensen hos handläggarna.
Hör högsta ansvariga politikern Eva Christiernin berätta mer i klippet.