Under förra veckan var det Black friday, den stora shopping och readagen, då vi också översköljs av erbjudanden och reklambudskap.
Nu visar ny forskning från Uppsala universitet att det här kan vara mer än bara ett irriterande inslag för den som inte önskar ta del av all reklam.
Svårt att slå fast vad det beror på
Enligt avhandlingen, som lades fram på Uppsala universitet på just Black friday, får stora mängder reklam människor att tappa sitt engagemang i samhällsfrågor.
– Det verkar som om mängden konsumentval tränger undan intresset för att välja på andra sätt. Och politiskt engagemang blir mindre angeläget för folk, säger Johan Wejryd.
Vad det beror på har han inte kunnat slå fast i sin doktorsavhandling.
– Vad det beror på får man fortsätta att resonera om och kanske testa mer, säger han.
Olika testgrupper
I sin forskning har han kunnat se att människor blir mindre benägna att bestämma saker tillsammans och mindre benägna att vända sig till politiken. Experimenten har gått ut på flera olika saker, bland annat har drygt 2 800 personer fått svara på frågor om reklam.
Halva gruppen fick först ta del av fotografier på stadsmiljö som innehöll mycket reklam, den andra halvan av gruppen fick ta del av samma bilder men där all reklam retuscherats bort.