Såväl alla barns lika värde som åsikter tas till vara på förskolan Da Vinci i Uppsala. De arbetar med så kallad Reggio Emilia-pedagogik, den lyssnande pedagogiken, där barnen är medforskare och får vara med och påverka innehållet.
– Det är viktigt att skolan blir en demokratisk mötesplats, där alla får synas och komma med sina åsikter, säger förskolechefen Caroline Bryggare.
Innehållet påverkas av barnen
Pedagogerna lyssnar till barnens intressen, för att sedan omvandla det till pedagogiska moment under skoltid.
– Vi har bland annat pratat om karaktärerna i Star Wars, där barnen fått beskriva Darth Vader enligt sina egna tankar. Några tycker att det är en ”han”, medan skorna liknande en elevs mammas och därför var det en tjej. En tredje tyckte att det var en ”hen”, säger Caroline Bryggare.
Hemmiljön och skolan har en viktig roll
Hon tror att det är viktigt att börja arbeta med normer och jämställdhet i en tidig ålder. Och skolan har en stor del i det.
– Vi har en jätteviktig roll. Även om så klart en grund läggs i barnens hemmiljö så kan vi kanske vara med och påverka lite, säger hon.
Men det är inte ett lätt arbete, påpekar Caroline.
– Vi och alla andra skolor borde arbeta ännu mer med normer och jämställdhet än vad vi gör. Men jag känner ett hopp inför framtiden och de barn som vi möter här varje dag, säger hon.