På Maktbarometerns topp tio-listan ligger både Kattjourens och Frusna Tassars konton på Facebook. Går vi längre bak i listan ökar antalet djurkonton. Men djurintresset syns inte lika tydligt på listorna för de andra plattformarna, som X, Tiktok och Instagram.
Äldre dras till djur
– Facebook har en äldre målgrupp än många andra sociala medier, säger Måns Jonasson och fortsätter:
– Det är möjligt att äldre människor har en extra dragning till djur, man kanske hade djur som liten men har inte möjlighet att ha det nu – och därför tycker man att det är extra härligt att de dyker upp i flödet.
Hör internetexperten berätta om varför djur är så populära på Facebook i klippet ovan.
vad är maktbarometern?
Maktbarometern är en kartläggning över vilka konton i Sverige som har störst inflytande i det digitala medielandskapet. Här ingår plattformar som Youtube, Facebook och Instagram.
Maktbarometern startade 2017 på initiativ av den ideella föreningen Medieakademin. Sedan 2022 mäter de också Tiktok.
Källa: Medieakademin