Man och katt

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Ett klipp med en hund eller katt ger en andningspaus.” Hör internetexperten Måns Jonasson förklara djurklippens popularitet. Foto: SVT

Djurklipp favorit på Facebook i årets Maktbarometer: ”Ger oss en paus”

Publicerad

Djurkonton växer i popularitet, särskilt på Facebook. Det visar Maktbarometerns kartläggning för 2023.

– Vi människor älskar djurkonton för att de ger oss en paus i ”doomscrollandet”, säger internetexperten Måns Jonasson.

På Maktbarometerns topp tio-listan ligger både Kattjourens och Frusna Tassars konton på Facebook. Går vi längre bak i listan ökar antalet djurkonton. Men djurintresset syns inte lika tydligt på listorna för de andra plattformarna, som X, Tiktok och Instagram.

Äldre dras till djur

– Facebook har en äldre målgrupp än många andra sociala medier, säger Måns Jonasson och fortsätter:

– Det är möjligt att äldre människor har en extra dragning till djur, man kanske hade djur som liten men har inte möjlighet att ha det nu – och därför tycker man att det är extra härligt att de dyker upp i flödet.

Hör internetexperten berätta om varför djur är så populära på Facebook i klippet ovan.

vad är maktbarometern?

Maktbarometern är en kartläggning över vilka konton i Sverige som har störst inflytande i det digitala medielandskapet. Här ingår plattformar som Youtube, Facebook och Instagram.

Maktbarometern startade 2017 på initiativ av den ideella föreningen Medieakademin. Sedan 2022 mäter de också Tiktok.

Källa: Medieakademin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.