Enligt barnkonventionen har barn rätt till bästa möjliga hälsa. Men i förskolans läroplan står det inte så mycket om rörelsens betydelse för hälsan.
För att få veta hur förskolorna arbetar med barnens fysiska aktiviteter skickade Stina Hultén, som är områdeschef inom förskolan i Uppsala kommun, ut en enkät till 100 förskolor. Den visade att bara en av tio förskolor i kommunen hade ett ”enhetligt, medvetet och systematiskt” upplägg för fysisk aktivitet.
– Så ser det ut på landets förskolor i stort, men jag vill få till en förändring, säger Stina Hultén.
Färre gungor – mer rörelse
Under flera år har hon verkat för att nya förskolor byggs för och inspirerar till barns rörelse.
– Om jag ser en ritning på en skolgård med fyra gungor kanske jag plockar bort ett par för att skapa en yta för mer rörelse.
Och nu börjar även förskolor i Uppsala att reflektera mer systematiskt hur barns rörelse kan stärkas. Ett tjugotal förskolor har hittills i år skrivit om sina verksamhetsplaner och cirka tio enheter har sökt pengar för mer och bättre rörelse.
Förskolor har inte koll
Anna-Maria Bergström är förskollärare på Skogstorpets förskola i Lindbacken strax öster om Uppsala. Här har man ett medvetet arbete för att motverka stillasittande och stimulera rörelse.
Varför kan för lite rörelse vara något som missas på förskolor?
– Jag tror att man på många enheter tänker att barn rör sig mer än vad de faktiskt gör. Sen kan det vara svårt med material, och att förskolan ligger långt från gräsytor och skog som inbjuder till naturlig lek.
I klippet ovan: Se hur Skogstorpets förskola får till sin rörelse.
Så mycket aktivitet behöver barnen
Enligt Livsmedelsverket behöver barn och unga röra på sig minst 60 minuter varje. Detta för att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom, benskörhet och vissa typer av cancer. Men sju av tio ungdomar rör på sig för lite.
Världshälsoorganisationen, WHO, rekommenderar att barn ska röra sig tre timmar varje dag, varav en timme med hög puls.