Många Uppsalabor väljer att åka kollektivt istället för att ta bilen. Det visar årsredovisningen för kollektivtrafiken 2018 som Trafik och Samhällsutvecklingsnämnden tagit fram. Större utbud är en orsak till ökningen.
– Man ser ju att just stadsbusstrafiken ökar väldigt mycket och det kan ju vara en effekt av att vi gjorde om och lade till nya busslinjer, säger Johan Örjes, C, regionråd och ordförande för trafik och samhällsutvecklingsnämnden.
Större utbud kostar mer
Och detta trots att biljetter och månadskort blir dyrare och dyrare.
– Den stora utmaningen för oss är ju att ha råd att behålla utbudet. För att vi ska upprättahålla en god standard med bra utbud så måste vi fortsätta höja priserna. Minskar vi på utbudet blir det konsekvenser både för resandet och miljön, säger Johan Örjes.
50,3 miljoner resor gjordes med UL trafiken under 2018 till skillnad från SJ där bara 32 miljoner resor gjordes. Och under slutet av året så får UL:s rälsbundna tåg, Upptåget, fler sittplatser som en effekt av detta.
– Det pekar på en viktig beteendeförändring där människor i större utsträckning väljer buss och tåg framför att resa med egen bil, säger Johan Örjes (C), regionråd och ordförande för trafik och samhällsutvecklingsnämnden.