Allt fler lämnar boken på hyllan och konsumerar sin litteratur via ett par hörlurar. 2022 (sista helåret med data) lyssnade svenskarna färdigt på cirka 45 miljoner ljudböcker medan antalet sålda ”vanliga” böcker landade på cirka 26 miljoner.
– Kurvan går spikrakt uppåt för ljudboken, på 10 år har ljudboken gått från att vara ganska smal och nischad till att bli ett av de absolut vanligaste sätten att konsumera litteratur, säger litteraturforskaren Karl Berglund.
Att ljudboken möjliggör för lyssnaren att vara flexibla i sin bokkonsumtion menar Karl Berglund är en stor faktor till dess framgång.
Ljudbokslyssningen är också tydligt kopplad till sömnvanor. En stor andel somnar till sin ljudbok.
– Man ser det väldigt tydligt i lyssnarmönstren. Folk använder sig av sömntimern och lyssnar i en kvart eller halvtimme, säger Karl Berglund.
Skönlitteratur mest populärt
Deckare och feelgood är mest populärt bland ljudbokslyssnarna, enligt Berglund. Bland de tryckta böckerna lockar å andra sidan nobelpristagare och augustprisvinnare på ett annat sätt.
– Skönlitteratur generellt går mycket bättre än facklitteratur bland ljudböcker. Det har visat sig svårt att attrahera lyssnare, säger han.
Studenter mer skeptiska
När SVT pratar med studenter går dock åsikterna isär. En del har en mer tveksam inställning till ljudbokstjänsterna, mycket på grund av priset.
– Kostnaden är för det mesta spärren för mig. Jag lånar mycket på biblioteket, säger studenten Wilda Arback Lundberg.
En annan fördel med de tryckta böckerna är att man kan stryka under meningar och citat.
– Jag tycker det finns en charm i att kunna hålla i boken man läser, säger Wilda Arback Lundberg.
Hör vad forskaren Karl Berglund har att säga om den ökade ljudboksanvändningen i klippet ovan.
forskningEN
- Karl Berglund har sammanställt sin forskning i en ny bok, baserad på lyssningsstatistik från bokströmningstjänsten Storytel.
- Forskningen behandlar data från närmare en halv miljon svenska användare.
- Två andra stora svenska ljudbokstjänster är BookBeat och Nextory.