– Om man ser till hur många turer vi har så är det ganska få larm. Vi har runt 30 000 turer i veckan, både i stads- och regionaltrafiken. Samtidigt är ett larm för mycket, säger kommunikations- och presschefen Helena Klange.
UL har under hösten arbetat aktivt för att minska trängseln. Bland annat genom extra turer, främst i stadstrafiken.
– Vi har 16 tillgängliga förstärkningsbussar. Vi informerar också resenärerna om att inte kliva på när bussen är full. Chauffören har rätt att köra förbi en hållplats, berättar hon.
Värst på morgonen
UL får flest larm på morgnarna. Det är främst skolungdomar som driver trängseln i regiontrafiken.
Under onsdagen presenterade regeringen nya direktiv för distansundervisning. Kan det komma att förändra situationen i kollektivtrafiken?
– Både jag och nej. Vi har ett väldigt nära samarbete med skolorna för att komma till rätta med fulla linjer. Om eleverna går i skolan får de sina sociala behov tillgodosedda. Mer undervisning på distans skulle kunna öka trycket i kollektivtrafiken under andra tider på dygnet, säger Helena Klange.
Påstigning fram kan underlätta
Innan jul- och nyårshelgerna kan det bli aktuellt att öppna upp för påstigning framtill i bussarna, något Helena Klange tror kan underlätta situationen.
– Det skulle ge ett bättre flöde – att folk kliver på fram och går av bak. Bussföraren kan enklare säga till när en buss är full, säger presschefen.
Samtidigt installeras sen tidigare plexiglas på bussar – för att skydda förare: