Under december har många välgörenhetsorganisationer julkampanjer som uppmanar till givande. I år har exempelvis Röda korset lanserat en film som fokuserar på de människor som drabbas hårdast av klimatkrisen, Act Svenska kyrkan har en julinsamling för att stoppa våld och övergrepp mot flickor, och i Barncancerfondens julbutik kan man köpa smycken, eller en nalle, och på så sätt bidra till forskning.
Kampanjernas tajming har att göra med att vi är mer villiga att öppna våra plånböcker vid den här tiden på året, enligt Charlotte Rydh som är generalsekreterare på Giva Sverige.
– Julen är en tid på året då människan exempelvis reflekterar över hur de kan hjälpa andra eller vad som är viktigt, samtidigt som organisationerna ber om pengar. Man kan säga att det är en symbios mellan människor och organisationerna som ökar givandet, säger hon.
”Finns ett självintresse”
Vilka psykologiska mekanismer är det då som får oss att blir mer generösa kring jul? Enligt Arvid Erlandsson som är forskare i psykologi är de flera.
– Att ge får givaren att känna att man göra nytta och tar sitt ansvar. Det finns också ett självintresse, alltså att givaren ger för att få en fin varm känsla inför jul, eller för att slippa känna skuld, säger han.
Giva Sverige
Är en branschorganisation som arbetar för säkert och tryggt givande till välgörenhet.
Giva Sverige har omkring 160 välgörenhetsorganisationer som medlemmar.
Via dem tar de fram statistik kring insamling och hur gåvor och bidrag ser ut i Sverige.