Foto: Märta Gross Hulth/SVT

Halvtid och halvvägs med dubbelspåret

Uppdaterad
Publicerad

– Det är alltid action på en byggplats, säger Ove Näslund. Han är projektledare för det fyra år långa arbetet med förbättrad järnväg förbi Gamla Uppsala.

I helgen var järnvägen vid Gamla Uppsala helt avstängd för tågtrafik. Det var på grund av arbetet med dubbelspåret – ett byggprojekt som pågår i totalt fyra års tid. Det kommer att bli fler avstängningar innan spåret är klart.

– Ja tyvärr kommer det bli en hel del avstängningar. När det är fritt för oss att arbeta, det är två och en halv timme på nätterna. De arbetena vi behöver göra med omkopplingarna tar längre tid, så vi behöver ha ytterligare ett flertal 52-timmarsstopp som vi hade i helgen för att klara av att få det nya spåret i drift, förklarar Ove Näslund som är Trafikverkets projektledare.

Håller tidplan och budget

Bygget av dubbelspåret förbi Gamla Uppsala beräknas kosta 1,3 miljarder kronor. Än så länge håller man både tidplan och budget.

Det efterlängtade dubbelspåret ska vara helt klart i september 2017

– De som bor här i dag har problem med det befintliga enkelspåret som är sedan 1870-talet. Det går nära inpå villatomter och är inte bullerskyddat på det sättet som det nya kommer att bli. Boendemijlön kommer att bli bättre även om man måste härda ut ett tag, säger Ove Näslund.

Av det fyra kilometer långa dubbelspåret är 600 meter tunnel. Just nu bygger man på tre olika ställen samtidigt. I mars ska alla delar vara sammanfogade till en enda lång tunnel.

”Öppen tunnel” i mars

– Då börjar vi inreda tunneln med järnvägsteknologi: räls, kontaktledningar och signalssytstem. I maj -17 så kommer första tåget att kunna susa igenom tunneln även fast man inte tror det i dag, säger Ove Näslund.

Kommer Uppsalaborna få möjlighet att komma ner i tunneln innan den inreds?

Ja, vi planerar att ha en öppen tunnel, att man ska kunna gå sträckan från norr till söder eller tvärtom under våren -16. Vi har börjat med planen på det.

Hur är det att arbetsleda ett så här stort projekt?

– Spännande, man lär sig nåt nytt varje dag. Det är alltid action på en byggplats, om man säger så. Man vet aldrig vad som händer när man åker till jobbet, men man åker lugn och tillfredsställd hem från jobbet i alla fall, säger Ove Näslund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.