Väg 675 mellan byn Ola och Gimo är 31 kilometer lång. I SVT:s granskning har man analyserat 28 kilometer av vägen som består av 276 kurvor. Enligt granskningen är 145 av vägens kurvor feldoserade.
– Jag ville inte gasa upp i 70 på vägen, det var helt enkelt för läskigt, säger Petra Blomqvist, reporter.
Skyldig att anpassa hastigheten
Enligt Transportstyrelsen har man som förare skyldighet att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Även om det står 70 km/tim innebär det inte att det alltid går att köra så fort.
Se hur provkörningen gick i klippet ovan.
Fordonshastighet
Ett fordons hastighet ska anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Du som är förare ska därför ta hänsyn till:
- väg
- terräng
- väderlek
- siktförhållanden
- fordonets skick och belastning
- trafikförhållandena i övrigt.
Hastigheten får aldrig vara högre än att du som är förare kan behålla kontrollen över fordonet och stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som du kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Utöver de hastighetsbegränsningar som finns ska du som är förare hålla en tillräckligt låg hastighet till de omständigheter som råder:
- inom tättbebyggt område,
- när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
- vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
- där korsande fordonstrafik kan förekomma,
- i skarpa kurvor,
- vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
- vid risk för bländning,
- vid möte med andra fordon på smala vägar,
- vid halt väglag,
- när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
- när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
- när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
- där vägarbete pågår,
- förbi en olycksplats, samt
- vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.
Källa: Transportstyrelsen