Trots att Arbetsförmedlingen hade vetskap om att undersköterskeutbildningen brustit i kvalitén valde de att förlänga sitt kontrakt med de hårt kritiserade utbildningsföretaget Miroi.
– Det är helt oacceptabelt, för alla kraven i våra avtal ska man följa, säger han.
Klagomålen har ju återkommit, följer ni inte upp kontrakten och kontrollerar att utbildningen sker som ni avtalat?
– Jo, det gör vi. Det är därför jag säger att vi nu har en ny utredningen kring Miroi och utbildningen i Uppsala, säger Martin Kruse, upphandlingschef på Arbetsförmedlingens huvudkontor.
Måste agera snabbare
Har du förståelse till att man ställer sig frågande till varför ni förlänger med samma företag då?
– Vid det tillfället när vi gjorde förlängningen hade vi bilden av att det fungerade väl i Uppsala, säger han.
Vad drar ni för lärdomar av den här situationen som uppstått?
– Lärdomen av situationen, det är viktigt att vi snabbt agerar på de signaler som kommer in. De ser vi på de ärendet från oktober att, jag tror att bara efter en vecka eller kortare än så efter att klagomålet inkom så har vi ett möte med Miroi. Det är en lärdom att man direkt tar tag i det hela, först lokalt och sedan kan det bli aktuellt att vi startar djupare utredningar, säger Martin Kruse, upphandlingschef på Arbetsförmedlingen.