Begagnathandeln har ökat explosionsartat de senaste åren, enligt branschorganisationen Svensk handel. I Generation Z, som driver på uppgången, uppger 70 procent att hållbarhet är viktigt för dem som individer.
Intresse för begagnat
Hos 23-åriga Isabelle Sävqvist har de flesta ägodelarna handlats på second hand. Hennes intresse för second hand-shopping började för fem år sedan, och i samma veva startade hon ett Instagramkonto där hon visar upp sina fynd. Hon började också följa andra med liknande innehåll.
– Då tänkte jag, vad fint alla har det hemma, det vill jag också ha, säger Isabelle.
– Det är mer än att gå till en butik, det är ett intresse.
Se en rundvisning av lägenheten i klippet ovan.
Konsumentgruppen generation z
Till Generation Z räknas de som är födda mellan 1997 och 2012, det vill säga de som idag är mellan 11 och 26 år gamla.
På global nivå kommer de år 2030 att utgöra 40 procent av alla individer i arbetsför ålder och vara den största konsumentgruppen.
I Sverige kommer då en femtedel av befolkningen och en tredjedel av alla i arbetsför ålder tillhöra Generation Z.
Källa: Svensk handel