– Läget är otroligt allvarligt just nu för hotellnäringen i hela landet, och så även i Uppsala. Uppsala, har sedan det nationella förbudet kring större sammankomster kom i mitten på mars tappat bokningar till ett värde om ca 170 miljoner kronor kopplat till möten och evenemang. Det är klart att hotellen lider, de har det otroligt tufft, säger Helena Bovin, marknadschef på Destination Uppsala.
Hur kommer det sig att Uppsala är hårt drabbat?
– Uppsala är en attraktiv stad för möten & evenemang och har ett starkt affärsresande. Restriktioner kring inresande i landet och restriktioner kring större sammankomster gör att allt detta helt stannat av, vilket naturligtvis i stor utsträckning drabbar hotellen eftersom de flesta är kopplade till övernattningar.
Ett tapp på hotellnätterna på drygt 50 procent i mars jämfört med motsvarande period förra året – det är mycket, men april och maj blir ännu värre.
– Mars första vecka var en normalvecka, det påverkar, säger Abboud Ado, analytiker vid Tillväxtverket.
Ännu tuffare månader väntar
I april får coronaeffekten full verkan på turistnäringen. Enligt Tillväxtverket minskade antalet gästnätter på hotell, camping, stugbyar och vandrarhem med 67 procent.
Abboud Ado vill inte spekulera, men säger till SVT att besöksnäringen kan tappa mellan 70 och 75 procent av gästnätterna i april.
– Men det är en preliminär siffra, säger Aboboud Ado.
Osäkerheten är stor och tappet kan bli ännu större än så om man ser till enskilda dagars beläggning för hotell i Uppsala.
Destination Uppsala jobbar med Uppsalas besöksnäring – hur försöker ni stötta hotellen?
– Vi arbetar intensivt för att flytta fram större möten och evenemang, inte ställa in! För en snabb återhämtning så snart restriktioner och förbud lättar. Det arbete vi gör kring värvning av evenemang är långsiktigt och där har vi nu fullt fokus för perioden 2021 och framåt, säger Helena Bovin.