Uppsala målad i brandgula färger – så har bandystaden tidigare valt att väcka uppmärksamhet inför idrottsevenemanget på Studenternas, där de bästa lagen i Sverige gör upp. Men år är det en mer sparsmakad inramning. Och ansvaret för bandyfesten ligger alltså på Bandyförbundet.
Enligt Destination Uppsala investerade kommunen förra året 5,1 miljoner kronor i bandyfinalen och räknade med 25 miljoner kronor i ”turistekonomisk effekt”.
Minskar den ekonomiska risken
Jonas Ekebacke, enhetschef för publika evenemang, framhåller att en stor fördel med årets upplägg för Uppsala är att man minimerar den ekonomiska risken. Kommunen skjuter till cirka tre miljoner kronor.
– Det har inte varit helt lätt att beräkna intäkterna då publiktillströmningen varierar, säger Jonas Ekebacke.
Och vad säger du om att det inte är så färgglatt i staden dagen innan bandyfinalerna? Inga vimplar och flaggor!
– Vi valde att ha dem för att visa Uppsalaborna att nu händer det något – men vårt uppdrag är ju också lite större än Bandyförbundets i det hänseendet. Festen är och förblir densamma, säger Jonas Ekebacke.
Klippet: Kommunen och Bandyförbundet om årets SM-finaler