Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kritiserar patientsäkerheten på Akademiska sjukhusets akutmottagning. De delar upp sin kritik i fyra delar:
- Alla patienter ges inte samma möjlighet att tillkalla hjälp vid behov.
- Alla patienter övervakas inte alltid på ett sätt som motsvarar det behov som patientens tillstånd kräver.
- Alla patienter erbjuds inte alltid mat eller dryck eller hjälp vid totalettbesök.
- Personalen har svårigheter med att hinna genomföra ordinerade kontroller.
IVO bedömer därför att verksamheten inte uppfyller kraven på god vård i hälso- och sjukvårdslagen.
”Alltid en prioriteringsfråga”
Anette Skoglund är verksamhetschef på Akademiska sjukhuset akutmottagningen och håller inte med om all kritik från IVO.
– Vi har infört någonting som heter timsrundor. Det betyder att personalen går runt varje timme och frågar om patienterna är hungriga eller behöver gå på toa. Så för det mesta blir det gjort, men det är klart att det alltid är en prioriteringsfråga. Om någon är akutsjuk så går det först, säger hon.
Plats är ett problem
Ett problem som IVO uppmärksammar är övervakningsplatserna på akutmottagningen.
– Övervakningsplatserna räcker inte till, det innebär att patienterna ligger utan en ringklocka. Men då placeras de i närheten av personalens arbetsplats, så de kan få hjälp genom att bara säga ”hallå”, säger Anette Skoglund.
Har man några planer på att bygga ut lokalerna för att rymma fler?
– Det får jag återkomma om, men det finns ju en lokalförsörjningsplan. I dag ser akutmottagningens lokaler ut som de gör, men man jobbar övergripande med vårdplats-frågorna, säger Anette Skoglund.