– Många säger att dricksen dubblerats sedan de införde de nya terminalerna, säger Sara Idberg som är marknadsansvarig på Kassacentralen, ett av företaget bakom de nya terminalerna.
Sedan de förutbestämda procentsatserna i kortterminalerna kom till den svenska marknaden har de blivit allt vanligare i krogmiljön.
Sara Idberg är marknadsansvarig på Kassacentralen, ett företag som säljer de nya kortterminalerna. Enligt henne vittnar många restauranger om att dricksen ökat genom det nya systemet. Hon tror att det beror just på de förutbestämda procentsatserna.
– Tidigare var det enkelt att bara runda upp till närmsta tiotal, men nu tänker man till lite och ger fem procent till exempel. Då blir det kanske lite mer dricks, säger hon.
1 miljard kronor i digital dricks
Personalkollen är ett av de största företagen i Sverige som hanterar löner till servicepersonal. Även de har sett en tydlig ökning av dricks de senaste åren och har sedan 2017 hanterat över 1 miljard kronor i digital dricks.
Alessandro Khachatryan, ägare till Uppsalarestaurangen Trattoria Alessandro har upplevt en motsatt utveckling med mindre dricks. Han tror inte att de nya kortautomaterna spelar någon roll.
– Vi har månader när vi inte får in någonting alls, säger han.
I videon: Hör kassaföretaget om varför de tror dricksen ökar med de nya terminalerna.