– En skola som försvinner i ett brandattentat måste givetvis ersättas. Det handlar om att ta fram en detaljplan och bygga den här skolan, säger Erik Pelling.
Det var våren 2015 som kommunstyrelsen beslutade om att ta fram ett planprogram för Gottsundaprogrammet. Samrådstiden har gått ut och nu handlar det om att sammanställa synpunkter, göra korrigeringar och så småningom påbörja detaljplanarbetet för programmets olika delar. Och här är tanken att lyfta ut skolan för att skynda på processen.
Central del i planprogram
En central del i planprogrammet är bygget av en ny skola. Ett arbete som nu kommunalrådet Erik Pelling (S) vill skynda på. Anledningen är förstås att att Gottsundaskolan inte finns längre.
Skolan är tänkt att ligga i ett skogsparti bakom tennishallen, och ska rymma ungefär lika många elever som gick på Gottsundaskolan (cirka 500 elever). Men den kan också byggas för ett större upptagningsområde med tanke på att Gottsunda kommer att växa kraftigt och att spårvagnstrafik planeras att gå igenom stadsdelen. Storleken på skolan bestäms i den detaljplan som ligger till grund för bygget.
Ska komma bort från centrum
– Det har varit ett önskemål både från skolan och från Gottsunda centrum att dra skolan bort från den nuvarande platsen. För att helt enkelt komma bort från centrum en bit, säger Erik Pelling när vi träffar honom i Gottsunda.
Erik Pelling berättar att personal på skolan länge har efterfrågat en ny skola eftersom den som brann var gammal och sliten, trång och inte funktionell. Branden sätter förstås extra fokus på att komma i gång med det arbetet.
När kan en nya skola stå på plats?
– En detaljplan tar minst ett år att ta fram, oftast två. Sen ska skolan handlas upp och projekteras, så det handlar om ett antal år. Jag kan inte säga ett årtal i dag.
Men med tanke på det som har hänt så måste det här väl skyndas på rejält nu?
– Vi behöver förkorta den här temporära perioden, men vi måste också se till att det här blir bra genom att involvera elever och lärare nu när vi har chansen att skapa en ny skola.
Men konkret, hur ska det gå att bygga en skola i raskare takt?
– Genom att prioritera arbetet, det vill säga se till att arkitekter och andra tjänstepersoner får släppa andra ärenden och jobba dedikerat med det här.