– Vi ser väldigt allvarligt på de problem som har varit nu under första veckan. Det är både skoltaxi, daglig verksamhet och färdtjänst som har drabbats av problem. Vi har haft daglig uppföljning med Arboga taxi kring det här sen det började, säger Magnus Lindberg, ekonomi och administrationschef på Samhällsbyggnadsförvaltningen.
Enligt Magnus Lindberg har det varit stor omfattning på problemen. Det har handlat om allt från förseningar till uteblivna körningar. Samtidigt konstaterar han att det har blivit bättre.
”Inte nöjda”
– Men vi är fortfarande inte nöjda utan fortsätter att ha en daglig uppföljning för att säkerställa att vi hamnar på rätt nivå, att det fungerar på ett
bra sätt, säger Magnus Lindberg.
Omkring 130 skolbarn åker skoltaxi i kommunen, ett 40-tal åker färdtjänst tur och retur varje dag och 40-45 personer som åker till daglig verksamhet 4-5 gånger i veckan.
– Det är personer med särskilda behov som det handlar om, därför ser vi väldigt allvarligt på det här.
Arboga taxi trädde in som leverantör den 7 januari efter en lång upphandlingsprocess som överklagats ända upp till Högsta domstolen. HD tog aldrig upp fallet och därmed fick Enköpings kommun rätt i beslutet att anlita Arboga taxi.
”Ska inte hända igen”
Ola Eriksson, ordförande för Arboga taxi, menar att problem med förseningar ska vara hanterade nu, och att man arbetar med att utreda hur man kan förbättra kommunikationen mellan bolaget, kommunen och skolor.
Kan man lita på att era körningar är i tid i fortsättningen?
– Ja det kan man. Vi jobbar på ständiga förbättringar hela tiden, även när allt fungerar som det ska. Man ska kunna lita på Arboga taxi. Vi kör skolbarn även i Arboga, Kungsör och Köping och har lång erfarenhet av det, sa Ola Eriksson till SVT Uppsala tidigare i veckan.
Vad säger ni till de elever som drabbats?
– Det är naturligtvis olyckligt att små barn blir drabbade. Det ska inte få hända igen. Det var en speciell uppstartssituation som gjorde att det blev som det blev.