Av den senaste Ungdomsbarometern framgår att 4 av 10 unga känner sig osäkra kring reglerna som rör användning av AI i skolan.
När Ungdomsbarometern frågade unga vad de använt AI till i skolan beskrevs det som ett sätt att bland annat hitta information, förklara koncept och skriva texter. När AI:n används för att skriva texter eller uppsatser är det svårt att avgöra var gränsen går till vad som är tillåtet eller inte, enligt de ungdomar som svarat på frågorna i Ungdomsbarometern.
Läraren upptäckte fusk
Fusk med AI är något som läraren Maja Back Lakic började upptäcka ungefär för ett år sen.
– Då fick vi plötsligt in texter som var otroligt avancerade, så ganska snart så förstod vi att de här texterna var inte skrivna utan AI-genererade, säger Maja Back Lakic på Västra Stenhagenskolan.
Hon säger att AI kan användas senare i en skrivprocess, men då mer som ett sätt att bland annat bearbeta material och få förslag på vinklar.
Lama Alkadi är elev på Vaksalaskolan. Hon säger att många kamrater använder AI i skolan.
– Jag brukar använda det till att plugga till prov, om det finns en fråga som min lärare inte har kunnat förklara så brukar min AI förklara bättre, säger hon.