Kvinna framför en vit dörr.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videon: Hör eleven Lama Alkadi berätta om hur hon använder AI i sitt pluggande – och om läraren som upptäckte fusk. Foto: SVT

Eleven Lama: ”Jag använder AI när läraren inte kan förklara”

Uppdaterad
Publicerad

Många unga vet inte vad som gäller med AI i skolan – det visar undersökningen Ungdomsbarometern. På Uppsalas skolor händer det att AI-fusk uppdagas, men många elever har också nytta av AI i sina studier.

Av den senaste Ungdomsbarometern framgår att 4 av 10 unga känner sig osäkra kring reglerna som rör användning av AI i skolan.

När Ungdomsbarometern frågade unga vad de använt AI till i skolan beskrevs det som ett sätt att bland annat hitta information, förklara koncept och skriva texter. När AI:n används för att skriva texter eller uppsatser är det svårt att avgöra var gränsen går till vad som är tillåtet eller inte, enligt de ungdomar som svarat på frågorna i Ungdomsbarometern.

Läraren upptäckte fusk

Fusk med AI är något som läraren Maja Back Lakic började upptäcka ungefär för ett år sen.

– Då fick vi plötsligt in texter som var otroligt avancerade, så ganska snart så förstod vi att de här texterna var inte skrivna utan AI-genererade, säger Maja Back Lakic på Västra Stenhagenskolan.

Hon säger att AI kan användas senare i en skrivprocess, men då mer som ett sätt att bland annat bearbeta material och få förslag på vinklar.

Lama Alkadi är elev på Vaksalaskolan. Hon säger att många kamrater använder AI i skolan.

– Jag brukar använda det till att plugga till prov, om det finns en fråga som min lärare inte har kunnat förklara så brukar min AI förklara bättre, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.