I juli 2014 krockade tåget med en personbil i höjd med Länna. En kvinnlig bilförare skadades då, och olyckan skedde vid en obevakad övergång, som senare stängdes med anledning av olyckan. Och 2007 inträffade en annan olycka där en personbil krockade med Lennakatten. Och enligt UNT inträffade en olycka med dödlig utgång i början av 2000-talet.
”En gång per år”
– Det brukar vara ungefär en gång per år som det sker någonting sådant här. Men oftast blir det inga allvarliga skador på människor, säger tågledare Svante Lindsjö.
På onsdagen var det alltså dags igen. Ett tåg på museijärnvägen Lennakatten spårade ur efter att ha krockat med en lastbil i Gunsta, strax utanför Uppsala. 13 passagerare fanns på tåget när kollisionen inträffade men ingen person ska ha skadats allvarligt.
Lennakatten
Upsala–Lenna Jernväg (ofta kallad ”Lennakatten”) är en museijärnväg som trafikerar sträckan Uppsala–Bärby–Marielund–Länna–Almunge–Faringe station, och var en del av Stockholm–Roslagens Järnvägar (SRJ). Banan, som är 33 kilometer lång och smalspårig med spårvidden 891 millimeter, trafikeras sommartid med ångloks– eller dieselloksdragna tåg samt rälsbussar. Övrig del av året trafikeras banan av chartrade utflyktståg och arbetståg som sporadiskt förekommer under hela kalenderåret. Museijärnvägen kan ses tydligt från Europaväg 4 i Uppsala, där den går över på en bro vars utseende går i äldre järnvägsstil. Ångloken och vagnarna är från sent 1800-tal och början på 1900-talet medan dieselloken och rälsbussarna är från 1950-talet.
Namnet Lennakatten är enligt museiföreningen en benämning sträckan fått tidigt av befolkningen som bodde längs järnvägen då en ångvagn man använde på sträckan upplevdes låta som en väsande katt.
Källa: Wikipedia