Foto: SVT

Många regler kring flakåkande

Uppdaterad
Publicerad

Uppsala förbereder sig för en invasion av studentflak på fredag. Över 30 ekipage väntas trafikera innerstadens gator, och förhoppningen från Transportstyrelesen är nu att alla ekipage kommer följa de uppsatta reglerna för att förhindra olyckor.

– 2007 stramade vi upp reglerna efter en rad incidenter som precis skett då. Men generellt kan man säga att olyckorna sker när reglerna inte följs, säger Hans Cassepierre, utredare vid Transportstyrelsen.

Många regler

Och reglerna är många. Bland annat ska räckena vara robusta och minst 110 centimeter höga. En öppen kommunikation med föraren ska vara möjlig, och föraren måste vara minst 21 år. Ekipaget får heller inte köra snabbare än 20 km/h och fordonet måste också följa de vanliga trafikreglerna och vara kördugligt. En nykter flakvakt måste också vara närvarande.

#svtstudent2016

– Hela företeelsen med studentflak är egentligen ett undantag. Man får inte åka på flak på detta sättet. Det är svårt att veta var undantaget kommer ifrån, men grundreglerna är utfärdade av Trafikverket på den tiden. Sen har vi utvecklad riktlinjerna, säger Hans Cassepierre.

Inte tvingande

Reglerna är inte tvingande. Inga böter kan utfärdas om man bryter mot Tranportstyrelsen rekommendationer – så flaken regleras mestadelas av polisen lokalt – som däremot i sin tur har möjlighet att neka flak färd.

I Uppsala så ska flaken anmälas till polisen, där detaljer kring färdväg, tid, plats och antal personer ska informeras. Också vägsituationen anpassas, i år omdirigeras västra ågatan till att vara enkelriktat norrgående.

Oklarheter

– Under just denna tid är det många som hör av sig om flaken. Många har frågor, mestadels elever.

Ett nationellt totalstopp är däremot inte på tal.

Läs mer: Hör vad eleverna tänker kring riskerna

– Vi som myndighet sätter upp regelverket kring detta. Om reglerna följs ska det vara säkert. Olyckor sker när reglerna kringgås, men däremot kan man ju också säga att alla olyckor tyvärr inte går att få bort. Olyckor kommer ske oavsett, så är det i trafiken, säger Hans Cassepierre.

Läs mer: Ingen nationell handlingsplan kring flakåkande

Studentflak

Vid studentfirande och karnevaler hör det ofta till festligheterna att färdas i utsmyckade fordon av olika slag. Normalt sett får man inte färdas på flak eller släp. Men om kraven är uppfyllda är det ändå tillåtet vid korta tillfälliga transporter.

Detta gäller:

  • Man får bara ta med passagerare i ett sådant antal och placera dem på ett sådant sätt att det inte kan uppstå någon fara.
  • Det ska finnas hållfasta skyddsräcken, som är minst 110 cm höga. Säten eller bänkar ska sitta fast.
  • Utrymme för passagerare får inte ha farliga ojämnheter, utskjutande delar eller skarpa kanter som kan öka risken för skador på passagerarna.
  • Passagerarna ska kunna kontakta föraren direkt genom ett tillförlitligt kommunikationssystem ifall någonting händer. Om mobiltelefon används måste samtalet vara uppkopplat under hela färden.
  • Fordonet får inte köra fortare än 20 km i timmen. Det får endast köra på vägar där hastighetsbegränsningen är högst 70 km i timmen.
  • Föraren ska ha fyllt 21 och ha körkort med rätt behörighet sedan två år. Om traktor med släp ska framföras i liknande sammanhang måste föraren lägst ha behörighet B och uppfylla de tidigare nämnda kraven.
  • Vid färd på släp måste sammankopplingen till dragfordonet vara säker. Man får bara ha ett släp och det måste vara så stabilt att det inte riskerar välta.

Att tänka på:

  • Säkerheten ökar om alla sitter ned på bänkar som sitter fast. Det har hänt att fordon tippat för att alla har samlats på en sida av flaket.
  • Kontrollera att räckena håller för tryck från många personer.
  • Planera färdvägen noga med hänsyn till strömförande ledningar, broar, miljözoner etc.
  • Högsta hastigheten är 20 km i timmen.
  • En ”flakvärd”, som inte själv är med och firar, kan vara till hjälp under färden och öka tryggheten.

Det är viktigt att polisen känner till studentflaken och karnevalstågen, eftersom de ofta påverkar framkomligheten på vägar och gator. Det är också av största vikt att arrangemangen sker under ordnade och säkra former, så att ingen kommer till skada. Polisen ska därför i förväg meddelas om färdväg och tidpunkt. Samordna detta om flera fordon är inblandade.

Källa: Transportstyrelsen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#svtstudent2016

Mer i ämnet